Thursday, November 24, 2011

MENGAPA TUHAN?

Sekian lama keduanya tanya mengapa? Mengapa? Mengapa? Mengapa berpisah duapuluh enam tahun yang lalu?Mengapa tidak pernah ingat kisah cinta sejati yang pernah keduanya alami masa itu? Mengapa tidak bertemu semasa dalam gereja? Mengapa tidak bertemu semasa di bangku sekolah atau di kolej? Mengapa tidak betemu semasa berkerja di tempat kerja? Mengapa tidak bertemu di pusat beli belah? Mengapa tidak berhubung sebaik sahaja berpisah dulu? MENGAPA? Mengapa tidak berjumpa dalam usia masih muda? Benar masa itu tak ada HP, tapi kenapa tidak berusaha kembali dan berjumpa sebaik sahaja berpisah ? Mengapa berjumpa dan menjalingkan hubungan ? Keduanya tidak mengerti. Keduanya sentiasa tanya diri sendiri sampai ke hari ini. "Mengapa kami bertemu dalam keadaan begini Tuhan"?
Keduanya tahu kebenaraan dan tahu keterbatasan dalam perhubungan masa itu. Setiap perbualan dan pertemuan soalan MENGAPA inilah menjadi bualan keduanya. Sampai bila soalan ini menjadi perbualan keduanya? Hanya Tuhan yang tahu. Pernah keduanya tanya... apakah tujuan semua pertemuan dan perhubungan ini? Penderitaan dan kesengsaraan yang dialami tidak siapa yang tahu betapa pedihnya keduanya ingin bersama setiap masa. Keduanya tidak berhenti menyoalkan Tuhan MENGAPA.
Bersyukur keduanya mulai mengerti dan memahami tujuan semua ini terjadi. Keduanya amat matang dalam IMAN namun begitu kadang-kadang tidak sedar siapa keduanya sebenarnya. Cinta sejati keduanya telah terjalin sejak dua puluh enam tahun yang lalu sudah terpahat dalam hati mereka. Tidak seorang pun yang tahu. Mengapa? Oh Mengapa?

No comments:

Post a Comment