Thursday, June 16, 2011

Persahabatan dalam ingatan

Setiap orang mempunyai sahabat yang rapat. Diantara ratusan orang yang datang dalam kehidupan tentu ada seorang yang paling senang untuk berbicara dan tempat mudah untuk meluahkan perasaan, baik kekecewaan, penyesalan dan kegembiraan.
Seorang kawan aku ceritakan dia mempunyai seorang sahabat yang sangat baik, setia dan komited dalam pelayanan. Dia mengenali temannya itu semasa temannya berumur dua belas tahun. Temanku itu pula berumur lapan belas tahun.
Pergaulan mereka seperti abang dan adik. Mereka minum bersama, makan bersama, kerja bersama, berkelah bersama ke gereja bersama. Semua aktiviti yang diadakan mereka pergi bersama. Dalam hati mereka tidak ada siapapun yang tahu. Terlalu banyak peristiwa indah mereka lakukan bersama. Tidak ada kata yang dapat digunakan menjelaskan betapa indah persahabatan mereka.
Oleh sebab yang tidak dapat dielakkan mereka terpaksa berpisah . Walaupun mereka berpisah hampir dua puluh enam tahun tetapi mereka masih ingat segala perkara yang mereka lakukan semasa mereka bersama. Kemesraan dan kegembiraan semasa mereka bersama tetap dikenang.
Oleh kasih anugrah Tuhan mereka bertemu lagi pada duapuluh haribulan april tahun dua ribu sebelas dalam suasana yang begitu penuh dengan sukacita. Pada masa pertemuan itu mereka hampir tidak mengenali satu sama yang lain lain. Wajah dan rupa sudah berubah tetapi kenangan indah semasa mereka bersama tidak berubah.
Persahabatan mereka mulai segar dan bertumbuh kembali. Hampir setiap hari mereka berhubung dan mendorong satu sama yang lain. Mereka berjanji untuk tetap menjadi sahabat yang baik dan memelihara persahabatan mereka. Tidak ada yang lebih indah bila umat Tuhan yang telah ditebus hidup dalam persahabatan yang mulia. Semasa artikel ini ditulis mereka tinggal berjauhan tetapi dalam hati mereka duduk bersebelahan.

Remaja yang aku kashi, ingatlah cari lah sahabat yang setia temankan anda untuk terus hidup menyenangkan hati Tuhan.
Kemana pun anda pergi ingatlah sahabat yang pernah rapat dengan anda. Bagiku sahabat adalah berkat. Hargailah sahabat anda. Yesus kata kepada murid-muridNya "Kamu lah -sahabat-sahabatKu."

1 comment: